
Senieji žaidimai – naujos draugystės: eTwinning projektas „Old Games, New Friends – Game Between Cultures“
Balandžio–birželio mėnesiais Kauno lopšelio-darželio „Pelėdžiukas“ grupės „Strazdelio“ vaikai aktyviai įsitraukė į tarptautinį eTwinning projektą „Old Games, New Friends – Game Between Cultures“. Projekto iniciatorės – Tuğba Tok iš Turkijos ir Stefania Untaru iš Rumunijos – subūrė pedagogus ir vaikus iš keturių šalių: Turkijos, Rumunijos, Italijos ir Lietuvos. Projekto tikslas – išsaugoti ir aktualizuoti tradicinius vaikų žaidimus, perduoti juos šiuolaikinei kartai bei skatinti kultūrų pažinimą, draugystę ir tarptautinį bendradarbiavimą.
Projektas kvietė vaikus į kultūrinę kelionę per žaidimą – pažinti, išbandyti, dalintis ir kurti. Vaikai susipažino su skirtingų šalių tradiciniais žaidimais bei turėjo galimybę pristatyti savo šalies žaidimų paveldą. Lietuvos atstovai – „Strazdelio“ grupės vaikai – pristatė žaidimą „Akla višta“, kuris daugelį metų yra gyvas mūsų tautos vaikų žaidimų tradicijoje. Jis žaistas kiemuose, kaimo sodybose, mokyklose – be specialių priemonių, tik pasitelkiant kūrybiškumą ir bendrystę. Tai vienas tų žaidimų, kuris jungia kartas – žaidė jį mūsų seneliai, tėvai ir vaikai šiandien.
Šį žaidimą pasirinkome norėdami perteikti lietuviškos žaidimų kultūros paprastumą, artumą žmogui ir stiprią bendruomeninę dvasią. „Akloje vištoje“ svarbiausia – pasitikėjimas kitais, erdvinis orientavimasis, jautrumas aplinkai ir kūno pojūčiams. Tai universalus žaidimas, kalbantis be žodžių – judesio, klausos ir pasitikėjimo kalba, todėl puikiai tiko tarptautinei auditorijai. Partneriai iš kitų šalių šį žaidimą taip pat išbandė – tai tapo smagiu kultūrinės patirties mainų momentu.
Tuo tarpu Turkijos partnerių pasiūlytas žaidimas „Corner Snatch“ („Užimk kampą“) tapo vienu iš įsimintiniausių projekto žaidimu. Tai judrus žaidimas, kuriame keturi žaidėjai stovi aikštelės kampuose, o vienas („ebe“) – centre. Kampų žaidėjai keičiasi vietomis, o „ebe“ bando greičiau už juos užimti laisvą kampą. Likęs be vietos tampa naujuoju „ebe“. Šis žaidimas lavina vaikų dėmesingumą, greitą reakciją, fizinį aktyvumą ir komandinį mąstymą.
Projekto metu vyko nuotoliniai susitikimai su partneriais iš kitų šalių. Jų metu visi vaikai kartu šoko pagal iš anksto pasiūlytus šokius: „Aram Zam Zam,“ „Baby Shark“, „Ąžuolo mankšta“ ir lietuvišką šokį–žaidimą „Žaidimas“. Šios veiklos skatino vaikų drąsą, kūrybiškumą, pasitikėjimą savimi, kūno išraišką ir tarpusavio bendrumą – jos buvo ne tik smagios, bet ir prasmingos edukaciniu požiūriu.
Projekto metu vaikai piešė žaistus žaidimus, kūrė logotipus, plakatus, dalyvavo jų vertinime, kūrė avatarus, juos prakalbino, prisidėjo prie bendros elektroninės knygos kūrimo, dalyvavo kūrybinėse veiklose su seneliais, mokėsi saugaus elgesio internete. Šios veiklos ugdė ne tik kūrybiškumą, bet ir kalbinius, meninius, fizinius, socialinius ir emocinius įgūdžius.
Projekto ugdomoji vertė – ypač didelė. Vaikai tobulino kalbinę raišką per pasakojimą, meną, dainą, judesį. Lavėjo socialiniai įgūdžiai: dalijimasis, bendravimas, pagalba kitam, susitarimų laikymasis. Žaidimai stiprino fizinį aktyvumą, koordinaciją, ritmo pojūtį, pusiausvyrą. Kūrybinės užduotys skatino saviraišką ir pasitikėjimą savimi. Vaikai susipažino su saugaus bendravimo skaitmeninėje erdvėje principais naudodamiesi įvairiomis edukacinėmis platformomis: Padlet, Canva, Zoom, ChatterKid, eBook ir kt.
Projektas tapo puikia proga ne tik pristatyti savo kultūrą, bet ir susipažinti su partnerių – Turkijos, Rumunijos ir Italijos – vaikystės žaidimų tradicijomis. Vaikai sužinojo apie tokius žaidimus kaip „Hopscotch“ (klasės) – klasikinis šokinėjimo žaidimas, lavinantis koordinaciją ir skaičiavimo įgūdžius, „The Cat and the Mouse“ (Katinas ir pelė) – komandinis gaudynių žaidimas, skatinantis greitą reakciją, „The City of Joy“ (Džiaugsmo miestas) – porinis šokio žaidimas, ugdantis ritmo pojūtį ir bendradarbiavimą, „Country, Country We Want Soldiers“ (Šalis, šalis – norim kareivių) – strateginis judrus žaidimas, reikalaujantis susikaupimo ir komandos veiksmų, „The Bear Is Sleeping“ (Meškutis miega) – teatrališkas žaidimas su dainavimu ir vaidybos elementais bei „Full Bag and Empty Bag“ (Pilnas ir tuščias maišas) – aktyvus žaidimas, lavinantis reakciją ir judesių koordinaciją. Šie žaidimai atskleidė įvairių tautų žaidimų įvairovę. Įgyta patirtis taps įkvėpimu ir vertinga medžiaga būsimoms veikloms, kurias planuojame integruoti į kasdienį ugdymo procesą.
Projektas taip pat integravo Jungtinių Tautų Darnaus vystymosi tikslus, rėmėsi UNICEF vertybėmis ir atliepė atnaujintose ikimokyklinio ugdymo gairėse numatytus vaiko raidos siekius – pažinimo, kalbos, socialinio, emocinio, kūrybinio bei fizinio ugdymo srityse. Vaikai ne tik sužinojo apie kitas kultūras – jie jas išgyveno per patirtį, jomis dalijosi, jas priėmė ir kartu su bendraamžiais iš skirtingų šalių kūrė naujas kultūrines patirtis.
Dalyvavimas projekte „Old Games, New Friends – Game Between Cultures“ tapo vaikams prasmingu, įtraukiančiu ir džiaugsmingu augimo keliu, atvėrusiu duris į draugystę, kultūrų pažinimą ir kūrybišką saviraišką.
Projekto knyga – pasaka apie Nese, kuri sutiko žaidimų pasaulį. Šią pasaką kūrė visi projekto dalyviai – kiekvienas pridėjo po pastraipą, tęsdamas prieš tai parašytą kito nario istorijos dalį. https://youtu.be/SrDnXWJfgMQ?si=O_3qU1CLe4YJUlZ4
Strazdelių vaikų prisistatymas projekte https://youtu.be/-ilR9c9uGQY
Šokome visi kartu ‚Ąžuolo mankšta“ https://youtu.be/LxMo2BsfIlo
Šokome visi „Aram zam zam“ https://youtu.be/2TvJG8-eNQA
Šokome visi „Žaidimas“ https://youtu.be/gZStswrf9OE
Šokome visi „Baby Shark“ https://youtu.be/Pqb_Y9v6_rM






